VEMW dient SiRM-rapport over nieuwe regulering voor 2027 in bij de ACM
Onderzoeksbureau SiRM heeft in opdracht van VEMW onderzoek gedaan naar de meest doelmatige vorm van regulering voor de nieuwe reguleringsperiode vanaf 2027. VEMW heeft het rapport dat volgde uit het onderzoek formeel bij de ACM ingediend als zienswijze in het lopende traject waarin de ACM de nieuwe regulering vormgeeft. Uit het rapport blijkt dat de huidige regulering niet de oorzaak van de problemen in het Nederlandse energiesysteem is. In tegendeel, de huidige regulering wordt door kredietbeoordelaars goed gewaardeerd en behoud ervan zorgt voor zekerheid en continuïteit in het systeem.
Regulering van netbeheerders
Netbeheerders zijn monopolisten. Het is partijen met monopolies verboden om van deze monopoliepositie misbruik te maken en het is de taak van de ACM om te zorgen dat dit niet gebeurt. Hiertoe past de ACM regulering toe die de maximale inkomsten van netbeheerders en daarmee ook de maximale tarieven bepaalt. Hiermee wordt gewaarborgd dat netgebruikers een eerlijke prijs betalen voor het gebruik van de elektriciteits- en gasnetten en dat netbeheerders hun onkosten, plus een redelijk rendement, vergoed krijgen. Deze regulering wordt periodiek vastgesteld en dus ook periodiek aangepast. De huidige regulering loopt van 2022 tot en met 2026. Het traject voor het vaststellen van de nieuwe regulering vanaf 2027 is onlangs door de ACM gestart.
Nieuwe regulering
De huidige regulering vindt plaats op basis van output. Dat betekent dat netbeheerders beoordeeld worden op hun resultaten. Die resultaten worden vervolgens vergeleken tussen de netbeheerders. Hierdoor krijgt de ACM een duidelijk beeld van hoe de netbeheerders presteren en wat doelmatige kosten zijn. De landelijke netbeheerder wordt met internationaal vergelijkbare partijen vergeleken.
VEMW is van mening dat de huidige vorm van regulering doelmatig is en zekerheid biedt aan alle betrokkenen. Bovendien is economische regulering niet de kernoorzaak van de huidige en verwachte problemen op het elektriciteitsnet en het huidige systeem is beproefd en daardoor voorspelbaar. Daarbij komt ook dat de huidige methode goed gewaardeerd wordt door kredietbeoordelaars. Daarnaast is er geen duidelijk alternatief voor de huidige regulering dat eenzelfde voorspelbaarheid en waardering van kredietbeoordelaars kent.
De huidige regulering dient wel aangescherpt te worden door assertievere inzet van de bestaande instrumenten die de ACM reeds tot haar beschikking heeft. Denk hierbij aan het strenger toetsen van de investeringsplannen van de netbeheerders, innovatie bij netbeheerders te stimuleren en transparante prikkels voor doelmatige inkoop van energie en vermogen te introduceren.
Input vs. Output
Algemeen directeur Hans Grünfeld van VEMW: “De regulering vormt een belangrijk onderdeel van ons energiesysteem. Monopolistische netbeheerders moeten op een doelmatige manier gereguleerd worden die ervoor zorgt dat de kosten voor netgebruikers correct zijn en de netbeheerders zelf niet geremd worden in hun activiteiten. De huidige regulering kan dat bereiken, mits de ACM bepaalde instrumenten assertiever inzet, en grote veranderingen zijn volgens VEMW dan ook niet nodig en zelfs ongewenst.”
Grünfeld vervolgt: “De ACM heeft laten weten gekozen te hebben voor een grote verandering. In plaats van outputregulering wil de ACM vanaf 2027 de netbeheerders aan de voorkant reguleren. Deze grote verandering betekent dat niet de resultaten maar de processen van de netbeheerders getoetst zullen worden. Vanuit VEMW zetten wij vraagtekens bij deze verandering. De ACM heeft nog geen sterke onderbouwing of toelichting gegeven waaruit blijkt dat deze nieuwe manier van reguleren de meest optimale is. VEMW hoopt deze alsnog onder ogen te krijgen en zal daarnaast alles op alles zetten om in het komende traject te zorgen dat ook deze nieuwe manier van reguleren tot doelmatige en eerlijke kosten voor netgebruikers leidt.”
In onze Kennisbank kunt u het SiRM rapport downloaden