Terug naar nieuws

Commissiedebat belicht knelpunten in ontwikkeling waterstofmarkt

VEMW vraagt aandacht voor noodzakelijke randvoorwaarden duurzame waterstofvoorziening

Waterstof Beleid en toezicht, Wet- en regelgeving17 januari 2025Paul Villalobos Valdivia

De transitie naar een duurzame waterstofvoorziening is een van de grootste uitdagingen voor Nederland. In een brief aan de Vaste Kamercommissie voor Klimaat en Groene Groei (KGG) doet VEMW aanbevelingen om de Nederlandse ambitie als koploper in duurzame waterstofontwikkeling waar te kunnen maken.

Commissiedebat

De Vaste Kamercommissie KGG sprak tijdens haar commissiedebat over waterstof, groen gas en andere energiedragers over verschillende kritieke thema’s t.a.v. de ontwikkeling van een duurzame waterstofvoorziening, zoals de Delta-Rhine Corridor (DRC), de implementatie van de RED III verplichting en de ontwikkeling van koolstofarme waterstof.

Delta-Rhine Corridor

De oplevering van de DRC, die de industrieclusters aan zee moet gaan verbinden met Chemelot, de Duitse industrie en de waterstofopslag bij Zuidwending, is vertraagd tot 2031 – 2033. Minister Hermans gaf aan dat de elektriciteitskabel en een ammoniakleiding uit de planning van de DRC zijn gehaald om verdere vertraging te voorkomen.

RED III

De RED III lidstaatverplichting die lidstaten verplicht om in 2030 42% en in 2035 60% van de gebruikte waterstof in de industrie te vervangen door RFNBO-waterstof kwam ook ter tafel. VEMW heeft recentelijk gereageerd op een consultatie van de ministeries van EZ en KGG over de implementatie van de verplichting. De Nederlandse overheid is voornemens als enige lidstaat de verplichting aan bedrijven door te leggen. Op kritiek van verschillende Kamerleden over de Nederlandse alleingang stelde Minister Hermans dat de rest van Europa naar Nederland, als koploper in waterstof, kijkt. Daarnaast kiest de overheid voor een gedeeltelijke (60% i.p.v. 100%) uitzondering voor ammoniakproductie. Het wetsvoorstel geeft echter geen duidelijke reden voor deze keuze. De Minister heeft toegezegd de afweging voor de gedeeltelijke uitzondering kenbaar te maken.

Koolstofarme waterstof

Koolstofarme waterstof, geproduceerd met aardgas waarbij de CO2 wordt afgevangen en opgeslagen (CCS), wordt door Minister Hermans gezien als een 'transitietechnologie'. De opschaling van koolstofarme waterstof verloopt echter te traag. Producenten van koolstofarme waterstof kunnen gebruikmaken van de SDE++ subsidie voor kosten van CO2-afvang. De Minister zal in de zomer van 2025 een verkenning publiceren over de knelpunten in de opschaling van koolstofarme waterstofproductie.

Aanbevelingen

Ter voorbereiding op het commissiedebat heeft VEMW een brief verstuurd met aanbevelingen. Algemeen directeur Hans Grünfeld van VEMW geeft aan wat er noodzakelijk is: “Nederland staat voor een ongekende transitie-opgave. Daarbij is het verduurzamen van het huidige waterstofgebruik cruciaal om de klimaatdoelen te halen. Dat moet wel zodanig gebeuren dat Nederlandse waterstofgebruikers concurrerend worden en blijven. De overheid moet Nederlandse waterstofgebruikers het handelingsperspectief bieden om de overstap te kunnen maken naar duurzame waterstof. Voordat in Nederland een waterstofmarkt kan ontstaan moet er een werkende infrastructuur zijn tegen doelmatige, betaalbare tarieven, waar voldoende koolstofarme en koolstofvrije waterstof doorheen stroomt tegen concurrerende prijzen. Het implementeren van een nationale kop op Europees beleid door bedrijven te verplichten RFNBO-waterstof te gebruiken, zoals KGG voorstelt, nog voordat er ook maar significante hoeveelheden koolstofvrije waterstof beschikbaar zijn, schiet het doel voorbij.”

De brief met aanbevelingen is hier te vinden.