Het kabinet stelt vier prioriteiten als het gaat om het waterstofbeleid: duidelijke wet- en regelgeving, betrouwbare realisatie van infrastructuur, instrumenten voor opschaling van import en productie, en een robuust beleidskader voor blauwe en andere vormen van koolstofarme waterstof.
Algemeen directeur VEMW, Hans Grünfeld: "er speelt veel in Nederland op het gebied van waterstof. Er moet nog veel gebeuren wil Hermans’ ambitie van Nederland als ‘toonzetter’ op het gebied van waterstof werkelijkheid worden. De implementatie van Europese wetgeving in Nederland moet gebeuren op een wijze waarmee het belang van de Nederlandse waterstofgebruikers wordt gediend. VEMW is in gesprek met KGG over de implementatie van het Europees gaspakket en bereidt tegelijkertijd een stevige reactie voor op de implementatie van de RED III-verplichting. We zijn blij dat minister Hermans het belang van koolstofarme waterstof duidelijk aangeeft in deze brief. De Europese Commissie heeft een keuze gemaakt voor de opschaling van RFNBO-waterstof terwijl, op de korte termijn, koolstofarme waterstof een essentieel onderdeel kan zijn voor een betaalbare verduurzaming van de Nederlandse industrie. Een krachtig signaal vanuit de Nederlandse overheid dat koolstofarme waterstof ook een sleutelrol moet spelen is meer dan gewenst. VEMW kijkt uit naar de concrete invulling van de plannen in de voorjaarsbesluitvorming".
Duidelijke wet- en regelgeving?
In de brief geeft minister Hermans aan dat het Ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG) de implementatie van het Europees gaspakket voorbereidt, waarvan de integratie in de Energiewet begin 2025 wordt geconsulteerd. Tegelijkertijd consulteert KGG momenteel de RED III-verplichting, die lidstaten verplicht om in 2030 42% en in 2035 60% van de gebruikte waterstof in de industrie te vervangen door RFNBO-waterstof. KGG overweegt hierbij een mix van normering en beprijzing, waarbij 8% tot 24% van de verplichting op installatieniveau wordt doorgelegd. KGG beoogt op deze wijze in de 42% lidstaatverplichting te voldoen.
Infrastructuur
Hermans geeft aan dat transport- en opslaginfrastructuur essentieel zijn om vraag en aanbod te verbinden en een snelle opschaling van zowel productie als import te bewerkstelligen. De aanleg van de waterstofbackbone en de Delta-Rhine Corridor zijn helaas ernstig vertraagd, hetgeen voor partijen geen basis biedt om te investeren. Om meer duidelijkheid te verstrekken publiceert daarom HynetworkServices (waterstofnetbeheerder) vandaag een actueel uitrolplan ter consultatie.
Koolstofarme waterstof
Hermans geeft aan dat koolstofarme waterstof een bijdrage kan leveren aan de snelle en betaalbare verduurzaming van de industrie en elektriciteitssector. Vooral voor de opstartfase van de markt zal koolstofarme waterstof een sleutelrol moeten spelen in de opschaling. De brief geeft aan dat zij steun verleent aan projecten met een potentieel hogere CO2-afvang, maar geeft aan dat pas in 2030 dergelijke projecten gerealiseerd kunnen worden. Daar staat tegenover dat de RFNBO-verplichting wringt met investeringsbeslissingen voor koolstofarme waterstofprojecten.