Oproep tot tijdige regulering van grensoverschrijdend CO₂-transport
Nederland heeft een verklaring ondertekend voor de tijdige ontwikkeling van een kader voor grensoverschrijdende CO2 -transportinfrastructuur.
In het kader van het Industrial Carbon Management Strategy (ICM) Forum (10 en 11 oktober 2024 in Pau, Frankrijk), hebben Nederland, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Zweden en Finland gezamenlijk een verklaring uitgebracht over de tijdige ontwikkeling van een Europees kader voor grensoverschrijdende CO2-transportinfrastructuur.
ICM Forum
Het doel van het ICM Forum is om verschillende belanghebbenden in de CCUS-keten (Carbon Capture, Utilization and Storage) samen te brengen en te bespreken hoe de industriële ontwikkeling van koolstofbeheerprojecten kan worden gerealiseerd. Tijdens het forum kwamen verschillende onderwerpen aan bod:
- Verbetering van de samenwerking in de CCUS-waardeketen
- Netwerkplanning (aankomend CO₂-transportregelgevingspakket)
- Standaardisering van CO₂-kwaliteit: hierbij moet een balans worden gevonden tussen kosten, veiligheid en aansprakelijkheid voor verschillende zuiverheidsniveaus.
Kader
Het doel van de ondertekende verklaring is om de ontwikkeling van een Europees kader te versnellen dat grensoverschrijdend CO₂-transport mogelijk maakt. CCUS wordt gezien als essentieel om de CO₂-uitstoot in moeilijk te verduurzamen sectoren te verminderen en om negatieve emissies te realiseren. Een juridisch kader dat zowel regelgevende als economische zekerheid biedt, is cruciaal voor de groei van de CCUS-markt. Dit kader moet uiterlijk in 2025 worden uitgebracht om te voorkomen dat de ontwikkeling van de CCUS-markt vertraging oploopt. Naast een tijdig kader moet overregulering van de CCUS-markt worden vermeden. De voorkeur gaat uit naar een marktgestuurde ontwikkeling van infrastructuur, waarbij regelgevende en economische obstakels op EU-niveau worden aangepakt.
Hans Grünfeld, algemeen directeur van VEMW: "Het is goed nieuws dat er meer aandacht komt voor de tijdige ontwikkeling van een CO₂-transportkader. Dit is noodzakelijk voor de ontwikkeling van CCUS als effectief instrument voor het behalen van de klimaatdoelen. Of een markt gestuurde aanpak de beste keuze in deze vroege fase van de CCUS-markt is valt te bezien. Als we inzoomen op Nederland, zien we dat de marktordening zeer complex is en dat er in de eerste plaats een betere coördinatie nodig is binnen de CCS-keten. Daarnaast is er het belang van een grensoverschrijdende infrastructuur. Deze kan alleen succesvol ontwikkeld worden wanneer de omstandigheden in Nederland daarvoor geschikt zijn."
In onze kennisbank vindt u de verklaring.