Terug naar nieuws

Goedkeuring EU subsidie voor 13 projecten geeft boost aan waterstofmarkt

VEMW: belangrijk signaal van de Commissie in onzekere tijden

Gassen Klimaat Markt, Subsidie31 mei 2024Jacques van de Worp

Maar liefst 11 bedrijven, waaronderAirbus, BMW, Michelin en Air Products mogen overheidssubsidie ontvangen om koolstofarme waterstoftechnologie en infrastructuur te ontwikkelen. Een reeks van 13 ingediende projecten heeft van DG Mededinging van de Europese Commissie goedkeuring gekregen als 'belangrijk project van gemeenschappelijk Europees belang' (IPCEI). De projecten moeten bijdragen aan een jaarlijkse Europese productiedoelstelling van 10 mln ton groene waterstof in 2030.

Staatsteun

Staatssteun is in beginsel verboden en moet worden aangemeld bij de Europese Commissie ter goedkeuring. Dat verbod dient ter voorkoming van oneerlijke competitie op de interne Europese markt. Nederland heeft - in samenwerking met onder meer Frankrijk, Duitsland en Italië - DG Mededinging verzocht om een vrijstelling van de Europese Staatsteunregels voor het Hy2Move-project. De IPCEI-subsidie zou gaan om een bedrag van 1,4 mrd euro. Nederland heeft bijna 200 mln euro gereserveerd voor projecten. Met deze subsidie wordt beoogd zo’n 3,3 mrd euro aan investeringen uit de markt op de halen. Hy2Move is ingediend in de vierde IPCEI-ronde, waarmee in totaal bijna 19 mrd euro aan overheidssubsidies voor waterstofprojecten is goedgekeurd.

Project

Het Hy2Move-project , dat zoals de naam al aangeeft, bedoeld is om transportbrandstoffen te ontwikkelen. Belangrijk onderdeel is de ontwikkeling van brandstofcellen die krachtig genoeg zijn voor zwaar transport (scheepvaart, spoor, vrachtwagens). Ook wordt gewerkt aan lichtgewicht waterstoftanks voor gebruik in de luchtvaart. In Nederland beoogt AirProducts een importterminal te realiseren, met als doel om groene ammoniak als waterstofdrager te importeren.

Belang

Algemeen directeur Hans Grünfeld van VEMW: “met de goedkeuring van de ingediende projecten geeft de Europese Commissie een belangrijk signaal af m.b.t. het belang van de ontwikkeling van een waterstofmarkt en – voorziening. Belangrijk omdat door de vele onzekerheden, zoals de regulering rond blauwe en groene waterstof (i.e. RED-III verplichtingen), infrastructuur, waterstofdragers, hoge investerings- en operationele kosten en het onzekere economische tij, projectvoornemens zijn uitgesteld en zelfs afgesteld. Het realiseren van een importterminal is van groot belang omdat we naar verwachting niet de gehele waterstofbehoefte zullen kunnen dekken met productie in Nederland.”

Bron: Europese Commissie, mei 2024